onsdag 21. mai 2008

Thanks a latté - Om kaffe og polakker.

Jeg sitter her og drikker min fjerde svære kaffekopp for dagen. Ikke veldig lurt, men når man skriver notater om det nye Europa som tar form (som man egentlig burde vært ferdig med for minst 24 timer siden) og man er unødvendig trøtt, er det ikke lett å holde seg unna den feite koppen. På fredag er det historieprøve, i morgen får vi vite hva vi kommer opp i til eksamen. Men hey, fredags kveld er det bursdag og vi skal ha ca. nada skole neste uke, så egentlig er jeg ganske happy.

I dag diskuterte vi polakker som tar arbeid i Norge i norsken. For tiden har jeg blitt bedre og bedre kjent med min litt kyniske "borgelige" (iallefall i følge Ida, som mener jeg er en FrP-er - det tar jeg som en ganske sårende fornærmelse!) side. Jeg synes nemlig det er greit at vi utnytter polakkene litt. Vi trenger arbeidskraft, de trenger en jobb. Greit, så er jeg enig i at det er etisk feil å gi polakker dårligere lønn enn vi nordmenn får, men de er glade, vi er glade - alle er glade! Så hva er problemet? Vi bor faktisk i den moderne verden, i et land med delvis markedsøkonomi - skal vi strø rundt oss med penger som ingen krever bare for å være hyggelige?

1 kommentar:

Lucy Mörck sa...

åh serris.
du er AVHENGIG av kaffe