søndag 12. oktober 2008

på den står det made in hong kong

Akkurat nå får jeg ikke sove. Akkurat nå vil jeg til New York. Akkurat nå vil jeg smake mange fancy drinker. Akkurat nå hører jeg på Bikini Kill. Jeg vet ikke helt hvorfor. Kanskje fordi jeg har itunes på shuffle. Bikini Kill er litt for bråkete for min del. Iallefall nå. Nei, nå hører jeg heller på Ever Fallen in Love med The Buzzcocks. Haha, gladsang.

Gad, jeg er så confused for tiden. Over hva jeg vil gjøre. Etter videregående altså. Hvorfor er det så jævla mye å velge mellom? Det måtte ha vært litt enkelt før, hvor man ble bonde eller husmor. jeg vil ha et yrke som dekker mange av interessene mine. Noe innenfor økonomi, noe innenfor politikk. Ja, politikk innegår delvis i økonomien, men så er det jo så mye annen politikk jeg kunne tenkt meg å lære om også. Men jeg har ikke lyst til å for eksempel studere statsvitenskap. Ser for meg at det er samfunnsfag all over igjen. Alt for vidt! Dessuten: hva skal jeg bli da? Er ikke akkurat så mye nærmere et yrke. Men vil jeg bli en person som bare analyserer tall dagen lang? Også vil jeg skrive! har tidligere tenkt at det hadde vært kult å bli journalist. Men har jeg det som trengs? Jeg er ikke lenger overbevist over at jeg er så flink til å skrive. Det som derimot er positivt med journalistikk er at da kan jeg dekke områder som politikk og økonomi, og fortsatt skrive. Om jeg har det som trengs, er jeg derimot usikker på. Psykologi virker også interessant....men meg i helsesektoren? Og da blir det iallefall ikke noe politikk og økonomi. Fankern ass.

Denne bloggen gidder jeg ikke å lese gjennom før jeg poster den. Det får bli DITT problem. Så, har du framtidsplanene klare? Har du vært i New York eller har evt. lyst til å sponse en tur dit for meg?

2 kommentarer:

Lucy Mörck sa...

bli journaliiiiiist :D
*indrestemme*
og studer iNY!
(Mie og Fredrik er i NY nå, og etter facebookbildene å dømme, ser det ut som om de har det bra)

camilla sa...

Kjære Ragnhild. Jeg leser kommentaren over og lurer på om du skal på Kaizers? Why, oh why didn't you tell me?


Kjære Ragnhild. Jeg har framtidsplanene klare: Få noen å gå på Kaizers med, få jobben ved Nina Skarra, skrive et brev, få sosialisert meg, skrive en bok og lage kunstsenter. Sånn cirka.


Kjære Ragnhild. Jeg er enig i at valgene er mange. Skal det liksom være lettere da? Du kan bli hva du vil, sier de. Ja, men hva vil man? Det er jo pokker ikke lett, når alt er mulig. Da syns jeg selv alt bare blir kaos. Før var det mye enklere, ja. Gå på husmorsskole og bli hjemmefru, punktum.

Men, Kjære Ragnhild, jeg syns du skal bli journalist! Om du ikke syns du er flink lenger, kan du jo bare øve deg, ikke sant? Og når du er journalist får skrive om saker innen politikk, økonomi og psykologi! Og så får du helt sikkert reise til spennende steder. Så kan du gi ut en bok om det spennende livet ditt til slutt! Om møtet med pasienter på psykiatrisk avdeling, med finansministre og statsministre og konger. Hadde ikke det vært flott? Bli journalist!


Dessverre, Kjære Ragnhild, har jeg ikke penger til å sponse en New York-tur til deg. Eller, jeg har kanskje 25 kroner? Men de syns jeg heller du skal bruke for å komme hit, så DSI kan ta seg en tur et sted.


Så samles vi på hvalen, gamle venn!