søndag 26. oktober 2008

Who's gonna save us?


I de siste månedene, har vi sett mye til disse to karene her. En er svart, en er hvit. En er ung, en er gammel. En er demokrat, en er republikaner. Men hva står de egentlig for? Jeg har inntrykk av media i Norge fremstiller Obama som en klart sterkere kandidat enn McCain. Dette er vel fordi demokratenes politikk er litt mer lik den norske enn hva republikanernes politikk er. Jeg synes likevel det er litt vanskelig å få et eget syn på hvem som faktisk er den best engnede presidenten av disse to. Det er alt for mange nordmenn som mener at de definitivt ville stemt Obama om de hadde vært amerikanere, men som ikke vet helt hvorfor. Kan noen gi meg en god begrunnelse? Hva ville du stemt?

4 kommentarer:

camilla sa...

Jeg tror kanskje nordmenn ville stemt på Obama fordi han er afroamerikaner? Og jeg vet ikke hva jeg ville stemt, for jeg har ikke satt meg inn i det i det hele tatt. Kanskje jeg rett og slett ikke hadde stemt.

Nei, finanskrisa er vel ikke så ille, men jeg håper på en måte den blir det. Tenk da, hele verden i full stopp og ingen har penger eller råd eller noe som helst. Skikkelig ville unntakstillstander, yeah. Men nå er jo også jeg en person som lurer på om det ikke hadde vært bra om huset brant opp, for da kunne jeg miste alt. Jeg er så lett knytta til materielle ting, og det plager meg. Man burde jo ikke være det. Det er bare TING.

Ja, jeg tror jeg bare skal gå på konserter-for-fansen-konserter fra nå av, er jo da de spiller sanger man aldri får hørt ellers. Men jeg syns de skulle spilt Ond sirkel eller Med en gong eg når bånn.

Nå har jeg dusja, og så skal jeg årne håret mitt og kle på meg noen klær. Vi skal ha middag for mormor i dag, så det er en fin anledning til å kle seg litt pent, jippi.

Åja, i går var jeg og skulle høre på Marte spille, men jeg fant ikke fram og ble sittende halvannen time på togstasjonen og vente på veibeskrivelse fra Marte. Men da jeg endelig møtte henne og noen fra korpset, sa de alle at kappene var fine. Hihi.

Trallala, god søndag!

camilla sa...

Hahaha, det her er så gøy! Jeg begynte jo bare å le skikkelig, når du ble pissed off.
Er jo litt rart å tenke på, at vi har så forskjellige meninger. Og du blir sur, mens jeg ler meg skakk. Hihi!


Jeg bare mener at kanskje amerikanern i gata kanskje har mer sympati for en afroamerikaner? Altså, at alle mener "Nei og nei, nå har vi undertrykt afroamerikanerne så lenge, nå skal vi være greie. Heia likestilling!". Det er bare det jeg tenker, da.


Ja, det er vel egoistisk tenking. Man kan jo huske på at mange folk allerede har det fælt. Kanskje finanskrisa snur alt på hue? Alle rikinger blir søkkfattige og alle fattige får plutselig råd til vanntett tak.
Men ei, at man har en annen hudfarge kan man ikke noe for. At man er materialistisk kan man noe for! Hvis jeg sier at jeg ikke liker materialistiske folk, sier jeg jo at jeg ikke liker verdiene deres, og tankene. Personligheten, på en måte. Hudfargen er jo bare der, noe man ikke kan gjøre noe med (bortsett fra i Michael Jacksons tilfelle da).

Og når sånne ting skjer, så får man jo et helt annet perspektiv på ting? Joda, det er vel litt mye drastisk for noe så lite.
Mine verdier sier ikke at jeg syns det er teit å ha jobb, tjene penger, bygge hus, skaffe seg ting. De sier at man ikke burde være for glad i for mange ting.


Og jeg syns IKKE det er et faktum at vi hadde det bedre før. Er det det? Er det vitenskapelig bevist? Levde du før, så du kan sammenligne med nå? Jeg er av den oppfattning av at de hadde det minst like bra før. Kanskje bedre, kanskje verre. Før slapp man å tenke på at hele verden skulle ha det bra, da tenkte man bare på lokalsamfunnet, eller landet.

Og verden hadde ikke vært så overbefolka, om bare noen døde av sult om vintern. Eller ble tatt av ulver... nok om det.

Men seriøst! Jeg har egentlig bare pusleargumenter, de er ikke gode og de har sikkert ikke noen bunn i virkeligheten heller. Jeg bare mener rare ting som er stikk i mot fornuft. Sårri. Håper du ikke blir for skuffa over tulleargumenter.

Når det gjelder demokrati, så er det vel god demokrati å hjelpe folk å få demokrati. Jeg er enig i at alle burde få sin stemme hørt, og være med og bestemme. Og vi burde spre demokrati i land hvor alt er gått helt av hengslene, og folket lider under ledere. Alle skal ha det bra, ja.

(Bortsett fra når hele verden er i krise, da, da blirre ille!)


Nå tror jeg kommentaren min bare ble borte, sammen med alle gode argumenter og sunn fornuft. Jah. Nå skal jeg ta igjen litt sult og søvn.
Det var i allefall hyggelig å diskutere med deg, haha.

Ciao bella, ciao bella, ciao ciao ciao!

Lucy Mörck sa...

verden vill implodere:

JA!
eller, egentlig, så kom dette meget positivtladdedeJa-et ut, fordi jeg er dypt enig i at kommentarer som man skriver og ikke helt vet hva man skriver, er skikkelig koselige greier (:

haha, valgte du det bildet av mcCain med vilje eller? (haha, sjekk det gliset da! skulle jeg stolt på intuisjonen min og valgt utifra bilde, ville jeg valgt ombama liksom)
hei, jeg tror ingen jeg har snakket med ville stemt McCain jeg. haha, kanskje jeg ville gjort det da, bare fordi jeg syns synd på han, og du vet, være motsatt av alle andre.
glad jeg ikke har noe med det å gjøre jeg. dum som jeg er. risteåp.

nønønø.
skulle ønske jeg kunne hjeloe deg med det treige interenttet du hadde... 20 oktober 2008.
jeg har så dårlig med internett selv, serru, at jeg får ikke skrivd kommentarer tilbake, også er jeg jo på revyøvelser hele tiden. risteåp.

Tina i Interiørklassen (min nye venninne) tok lavpriseksressen til Tr.heim her om dagen, og i dag mungla vi på bussoverplassen (venta i en time, det er har snødd i natt/dag serru, og du vet, det klarer jo ALDRI norge å forberede seg på (HALLO!? hva er Gæærnt?! det skjer jo det samme HVERT år, jessZ)) og ja, bussen kom altså ikke.

jeg er fortsatt litt irritert på at folk ikke kan forberede seg.
og jeg er irritert på lærere som legger alle de store oppgavene, i alle fag, p åsamme uka, og seff uka det er mest stress med revy.
det slår aldri feil.

japp, nå har du tatt del i mine følelser, hvordan har du det det for tiden?

mange hilsner og brødsmuler fra lussiii

camilla sa...

I woted for Heine.

Nå har jeg vondt i hodet, jeg er sliten og trøtt og sulten. Hva er din tilstand?

Jeg skulle egentlig gi deg et svar, et riktig fint svar, men jeg har ingen svar. Ingen argumenter. Du har jo selvfølgelig rett, på en måte. Og jeg vet ikke hva jeg mener.
Og det er her jeg mener den elementære forskjellen på deg og meg er. Du kan liksom sånne ting. Jeg bare mener noe idiotisk og har ingen begrunnelse for det.
Jeg tenker naivt og idyllisk på tider før, og tror alt var mye bedre da. Jeg tenker ikke over konsekvenser over noe som helst. Blabla.

Jeg kan jo ikke noe om samfunn, økonomi eller politikk! Forgive me.

Nå legger jeg denne debatten død, og erklærer at: du vant. Gratulerer.

Forresten var jeg på kino i dag, derfor var jeg ikke på msn. Elisabeth og jeg så I et speil i en gåte, og det var en grinefilm og jeg ble så rørt av at hun skulle dø av det var ikke måte på. Jeg har ikke godt av triste ting, nei. Hva er siste filmen du så på kino?

I dag kjøpte jeg en bok for 1,-. Bra deal, sier jeg.

Snakkes, gröna lund!