onsdag 16. desember 2009

Tips til eksamenslesingen

Først vil jeg bare takke alle de gode tilbakemeldingene på innlegget jeg skrev om hvapokker jeg skal gjøre med livet mitt. Masse kommentarer der, som dere ser! Ellers har jeg lagt merke til at jeg i den siste uken har fått masse nye folk innom bloggen fordi folk har søkt på "Rybak mister fele" på google. Det er vel sånne interessante og viktige ting jeg må fortsette å skrive om hvis jeg vil ha mange lesere. Hvem bryr vel seg om en lost liten ungdom som ikke vet hva hun skal gjøre med livet sitt? Riiiiight....

Anywho. Siden jeg egentlig ikke har gjort noe annet enn å lese til eksamen den siste tiden, føler jeg at jeg kan si at jeg har blitt rimelig flink på nettopp det. Derfor tenkte jeg at jeg kan gi dere noen av mine fantastiske tips til god og effektiv eksamenslesing.

Det første og aller viktigste du må sørge for, er at du har masse godteri eller andre usunne ting tilgjengelig. Cola og kaffe er selvfølgelig viktig, da man i eksamensperioden må nedprioritere søvnen litt.




Et annet tips er å bruke markeringstusj og å skrive masse kommentarer i boken din eller andre steder (det ser skikkelig proft ut). Etter du har lest igjennom går du tilbake og ser på noen av de fancye figurene du har forstått, og tenker "fy søren, jeg er smart som skjønner disse sære greiene" (det at det EGENTLIG ikke er veldig komplisert, spiller selvfølgelig ikke noen rolle)


Det er generelt mye å hente når det gjelder det å FØLE seg smart. Jeg føler meg for eksempel veldig proff når jeg har masse ark strødd rundt over hele pulten og generelt har ting skikkelig uorganisert. Jeg tipper det er sånn alle vitenskapsmenn har det på kontoret sitt. 


Et av mine beste tips er å oversette ting til sitt "eget språk". Setningen "sunk costs er et begrep som brukes om kostnader som allerede er påløpt på beslutningstidspunktet, og som ikke påvirkes gjennom beslutningen" blir for eksempel oversatt til "vi driter i sunk costs" på mitt språk. Bare sørg for at du ikke bruker ord som "driter", "masse crap", "føkka opp" ol. i eksamensbesvarelsen din.


Hvis dere følger disse tipsene, vil jeg garantere toppkarakter på eksamen!




www.ragnhildg.blogspot.com fraskriver seg alt ansvar for de eventuelt negative konsekvenser disse tipsene kan medføre

2 kommentarer:

camilla sa...

Elsker sarkasmen din.

Takk for kjempefine eksamenstips! De kommer godt med :D

Hilsen en fan

Lucy Mörck sa...

hahahhah!!!
Dette var sykt morsomt, ååh, nå ble jeg ordentlig glad inne i den livreddforbilteori-prøva. Skal jammen begynne å kommenere mer i boka! har stryki masse over med markeringstusj, og når jeg leser den om igjen DA skal det markeres. DIIIGG!
Du er jo genial. vet du det?
Og du på bildene ser du skikkelig smart ut assa,

Wanna meet?

hilsen fan 2